Vorige week kwam ik een goede kennis tegen op de middelbare school van oudste dochter. Ik informeerde hoe het met haar ging en ze vertelde dat ze haar baan kwijt was. Iets waar ze niet op had gerekend en waar ze ook flink van baalde. Niet alleen omdat het een leuke baan met goede verdienste was, maar ook omdat ze nu het onzekere pad van solliciteren op moest gaan. Ik vroeg of ze al bezig was met solliciteren en ze vertelde dat ze intussen een paar sollicitaties had lopen. Ik reageerde met: ‘Je hebt je profiel op Linkedin dus op orde, neem ik aan?’ Dat had ze dus niet. ‘Dan moet je daar maar eens mee beginnen, en als je wil kan ik je daarbij adviseren.’

Het belang van Linkedin
Van alle sociale media in Nederland is, zakelijk gezien, Linkedin de belangrijkste. Intussen wordt meer dan de helft van de vacatures in het middelbare en hoge segment, vervuld via Linkedin. Headhunters en recruiters struinen het sociale netwerk af, op zoek naar passende kandidaten. Met hun premium accounts kunnen ze iedereen direct benaderen en zo gebeurt het dat vacatures worden ingevuld, zonder openbaar te worden gemaakt. Als je zelf niet goed zichtbaar en vindbaar bent op Linkedin, maar wel open staat voor een verandering in je carrière, doe je jezelf dus tekort.

Zaken doen en netwerken

Linkedin is niet alleen handig voor recruiters en mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Ook in het business-to-business netwerken en samenwerken, wordt steeds meer gebruik gemaakt van Linkedin. Bij elke netwerkbijeenkomst waar een deelnemerslijst van bekend is, wordt Linkedin van tevoren geraadpleegd om tot een shortlist te komen voor het netwerken. Je kan immers niet met iedereen in contact komen en dan is een plan van aanpak wel zo efficiënt.
We werken steeds meer in een netwerkeconomie, waar ZZP-ers en freelancers het werk doen dat voorheen door werknemers werd gedaan. Ook hier blijkt Linkedin van waarde. Want laat een website vooral het hier, nu en de ambitie van de professional zien; Linkedin toont de achtergrond en ervaring en geeft je meer houvast bij waar je mee in zee gaat.
Kortom, iedere professional is gebaat bij een goede presentatie met een wervende tekst op Linkedin. Maar hoe pak je dat aan?

Maak gebruik van de samenvatting

Tijd is schaars en kostbaar, dus willen mensen snel een indruk of een profiel op Linkedin de moeite waard is of niet. Direct onder de foto en contactgegevens kan je een samenvatting plaatsen. Handig, want je kan daar kort en bondig aangeven wie je bent, wat je doet, wat je hebt te bieden en waar je naar op zoek bent. Toch maken in de praktijk maar weinig mensen gebruik van de samenvatting. Een mooie manier dus om je met een wervende tekst te onderscheiden! Nu zijn weinig dingen zo moeilijk als krachtig en beknopt iets over jezelf te schrijven. Zelfs de directeur van de Linkedintraining.nl, Judith de Pagter, erkende dat ze voor een goed profiel de hulp nodig had van een tekstschrijver. Vervolgens stond het verhaal binnen een uur als een huis op het internet. ‘You have only one chance for a first impression’ en dat betekent dat het bovenwaterscherm van je Linkedin-pagina tiptop in orde moet zijn. Kopregel, foto, contactgegevens en samenvatting zijn de vier elementen die daarin het verschil maken.

Nog enkele gouden tips

  • Bezuinig NOOIT op je profielfoto! Het is het allerbelangrijkst op je profiel. Dus plaats een foto die weergeeft wie je bent, wat je doet en wat je zoekt. Vakantiekiekjes stralen dat over het algemeen niet uit. Ik ken in de regio Amersfoort twee fotografen die je op een betaalbare manier goed kunnen helpen: Patrick Siemons en Ruud Wagener
  • Gebruik je zoektermen in de kopregel. Waarop wil je worden gevonden? Gebruik die woorden, eventueel in combinatie met bijvoorbeeld een plaatsnaam.
  • Schrijf je teksten kort en krachtig. Voeg waar mogelijk ervaringen samen, zeker als je intussen 25 jaar werkervaring in tien verschillende banen hebt. Laat eventueel een professional je teksten controleren.
  • Beschouw Linkedin als je online-CV. Elke raadpleging van jouw profiel is je eerste contact naar een nieuwe baan, nieuwe opdracht of zakelijke overeenkomst.
  • Tenslotte, als je echt wil weten wat je met Linkedin kan en wat Linkedin voor je kan betekenen, volg dan een training bij delinkedintraining.nl. Er gaat een wereld voor je open!

Veel succes en plezier en wellicht linken we binnenkort?!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *