Als tekstschrijver in Amersfoort zie ik het regelmatig om me heen: zelfstandig ondernemers die vol enthousiasme beginnen aan een website. Natuurlijk willen ze dan ook bloggen. Want met blogs snijdt het mes aan verschillende kanten: je laat je expertise zien, je creëert content voor sociale media en als je het slim aanpakt, draagt een blog bij aan je vindbaarheid op internet. Maar na een tijdje verslapt het enthousiasme en lijkt de bron van inspiratie opgedroogd.
Volhouden van bloggen
Voor verschillende ondernemers en bedrijven heb ik blogtrainingen verzorgd. Ook daar was aan enthousiasme geen gebrek. Nadat ik de basisbeginselen van bloggen met ze had gedeeld, gingen ze vol goede moed aan de slag. Misschien herken je het wel van jezelf. Je hebt een training of cursus gehad en kunt niet wachten om het geleerde in de praktijk te brengen. Maar hoe is dat na drie maanden of een half jaar? Precies! Het is best lastig om vol te houden. Bij bloggen zit ‘m dat vooral in inspiratie: waarover ga je nu weer bloggen…
Inspiratie met een model
Om mijn cursisten te helpen, heb ik een model ontwikkeld waarmee ze altijd beschikken over inspiratie voor hun blogs. Het model is voor iedereen toepasbaar. Je kan het niet alleen gebruiken om te bloggen, maar ook voor je content op sociale media. Het vraagt maar weinig tijd en onderhoud. Als je het handig aanpakt, hoef je er maar een paar keer per jaar mee aan de slag. Hieronder laat ik je zien hoe het werkt en hoe het model er uit ziet.
Het inspiratiemodel
Het model voor oneindige inspiratie is gebaseerd op twee dingen. Enerzijds je eigen business en anderzijds alles wat met je business te maken heeft. In goed Nederlands: het Umfeld. Je stelt een matrix op, waarbij je de thema’s van je eigen business horizontaal naast elkaar plaatst en de thema’s uit het Umfeld verticaal onder elkaar. Ik gebruik hier bewust de term thema’s, omdat de snijpunten van die thema’s je onderwerpen opleveren.
Voorbeeld: een makelaar
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld zie je meteen hoe het werkt. Ik heb deze sessie met een team van een makelaarskantoor gedaan. Ze waren al jaren aan het steggelen met blogs. Dit model heeft voor een continue stroom aan onderwerpen gezorgd en voor veel enthousiasme binnen het team. Ik laat je een vereenvoudigde versie zien; het origineel besloeg een wit vel van A1-formaat.
Een makelaar verkoopt woningen in een bepaalde regio; verschillende woningen voor verschillende doelgroepen. Die doelgroepen hebben verschillende afwegingen bij het zoeken en selecteren van een woning. Die afwegingen vormen je uitgangspunt voor je blogs.
woning/doelgroep | winkels | scholen | veiligheid | natuur | ontsluiting |
starterswoning | * | ** | * | * | *** |
eensgezinswoning | ** | *** | ** | *** | ** |
vrijst. luxe woning | * | * | *** | *** | ** |
seniorenwoning | *** | *** | ** | * |
Van thema’s naar onderwerpen
Je ziet nu in de matrix in hoeverre thema’s relevant zijn voor bepaalde doelgroepen. Wil je vooral (jonge) gezinnen bereiken, dan blog je vooral over scholen en natuur. Die thema’s kun je vullen met onderwerpen. In het geval van scholen kun je blogs schrijven over het aanbod van peuterspeelzalen, basisscholen en kinderopvangcentra in de regio. Onder natuur vallen bijvoorbeeld de leukste wandelroutes, activiteiten voor kinderen en gezinnen, de mooiste plekken in de regio, een gesprek met de boswachter over bijzondere flora en fauna, etc.
Tip: organiseer je brainstorm
Voor bedrijven met meer mensen, is het invullen van het model met thema’s en onderwerpen gemakkelijker dan in je eentje. Ben je zelfstandig ondernemer? Vraag dan een paar goede relaties, vrienden of klanten om dit samen met je te doen. Maak er een gezellige lunch van of bied na afloop een borrel. Je zult merken dat anderen met een frisse blik en verrassende invalshoeken naar je bedrijf en het Umfeld kijken. Je thema’s kan je na de eerste keer invullen voor elke sessie weer gebruiken. Alleen de concrete invulling van de onderwerpen zijn af en toe aan vernieuwing toe.
Succes! Als je vragen hebt of een keer onder begeleiding met je inspiratiemodel aan de slag wilt, neem dan contact op met Studio Contekst. Oh ja, en als je Google translate vraagt om een vertaling van Umfeld, krijg je… Context!