Wat is het doel van de tekst?
Teveel folders, brochures en ander drukwerk verdwijnen rechtstreeks in de prullenbak omdat er onvoldoende is nagedacht over het doel. Waarom besluit je als bedrijf om iets te laten printen of drukken? Wat wil je ermee bereiken? Het zijn vragen die we als eerste zullen stellen als je ons vraagt om een tekst te schrijven voor een folder, brochure of andere vorm van drukwerk. Wij schrijven immers om gelezen te worden, anders is het weggegooid geld en zonde van het papier.
We denken en schrijven in doelgroepen
Een folder of brochure maak je voor je doelgroepen en niet voor jezelf. Toch zien we nog te vaak teksten waarin de zender centraal staat en de ontvanger niet in beeld is. Je zal je lezer moeten aanspreken en betrekken met je tekst. Verplaats je in de belevingswereld van de ander. Wat houdt die ander bezig? Naar welke informatie is die ander op zoek? Wat is daarin het belangrijkst? Help, begeleid en verleid je lezer!
Waar we ook rekening mee houden is het taalniveau van de doelgroepen. Veel teksten hebben een hoger taalniveau dan de doelgroep. Voor Nederland is vastgesteld dat 95% van de bevolking een tekst op taalniveau B1 goed kan lezen. Schrijf dan ook op dat niveau, tenzij je je volledig richt op academici.
Tekstopbouw: Aida werkt nog steeds
AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het is een beproefde formule bij het opstellen van informatieve of wervende teksten. Je zorgt eerst dat je de aandacht krijgt van de lezer en daarna bouw je het verlangen op of werk je aan de kennisoverdracht. Een goede structuur en opmaak is daarin essentieel, met pakkende tussenkopjes en andere doorleesstimuli. Verder geldt dat je bij elkaar zet, wat bij elkaar hoort. Eén onderwerp of actie per alinea en wissel lange zinnen af met korte.
Foutlose Foutloze teksten
Een open deur misschien, maar als je even klikt naar Taalvoutjes.nl, dan zie je dat zelfs landelijke ondernemingen zich schuldig maken aan taalfouten. Meestal blijft dat zonder gevolgen, maar het staat slordig en het is eenvoudig te vermijden. Ook bij Studio Contekst wordt een tekst altijd even weggelegd en daarna nog een keer gecontroleerd op eventuele fouten. Als je dat zelf lastig vindt, nemen we die rol graag van je over.
Meer weten over de mogelijkheden of een afspraak maken? Bel 06 418 410 91