Inspiratiebron blog studio contekst

Om een blog te schrijven heb je onder meer deze twee dingen nodig: een onderwerp en je invalshoek. Daaronder ligt natuurlijk je blogstrategie en misschien zelfs je contentkalender. Maar dan… Als ik het zelf even niet meer weet, maak ik gebruik van een aantal bronnen, waaruit ik oneindig kan putten. Ik zet er vijf voor je op een rijtje. Er zit er vast een tussen die je kan gebruiken.

De kalender

De jaarkalender biedt elke dag wel een kapstok om je blog aan te hangen. De verschillende seizoenen, de maanden, de dagen van de week. Denk ook aan de verschillende feestdagen. Elke week is er wel een ‘week van’ zoals de Week van de Vruchtbaarheid en ook bijna dagelijks een ‘dag van’, zoals de Dag van de Arbeid of Secretaressedag. Hier vind je een handig overzicht waarin veel van deze (internationale) dagen en weken zijn opgenomen. En natuurlijk haak je als modehuis in op Warme Truiendag en Rokjesdag.

De geschiedenis

Vandaag is het zoveel jaar geleden dat… Wat er in het verleden heeft plaatsgevonden kan je inspiratie zijn voor je blog van vandaag. Je kan de wereldgeschiedenis erbij nemen of het vaderlandse verleden, maar ook kiezen voor een meer thematische benadering. Als tekstschrijver zou ik je kunnen meenemen naar de tijd van de hiërogliefen, boekdrukkunst en de eerste typmachine. Nog recenter is de geschiedenis van het internet. Heb je een taxibedrijf? Schrijf dan eens over de openbare vervoersmiddelen door de eeuwen heen.

Beroemheden

Op elk vakgebied zijn er mensen te bedenken die van invloed zijn op je werk of dat in het verleden zijn geweest. Denk aan uitvinders en onderzoekers, misschien zelfs Nobelprijswinnaars. Maar het kunnen ook politici zijn of artiesten. Het gaat om mensen die door de manier waarop ze zaken hebben aangepakt, inspirerend of bepalend zijn voor jou. Zo vormen citaten van filosofen als Confucius en Nietzsche voor tal van schrijvers het haakje voor hun eigen blog.

Het nieuws

De actualiteiten bieden elke dag volop kansen om een interessant blog te schrijven over wat jouw doelgroepen bezighoudt. Let wel op dat het niet te grotesk of gezocht wordt. Vaak bieden de kleinere berichten meer concrete aanknopingspunten dan ontwikkelingen op het wereldtoneel. Ben jij duurzaam aan het ondernemen, dan kan je natuurlijk elke publicatie over energie of biodiversiteit aangrijpen voor een blog. Het wordt sterker als je het dichtbij jezelf houdt. Wat betekent het bericht voor jouw doelgroep? Toename van het aantal filekilometers? Goed nieuws voor de fietsenzaak die ook e-bikes verkoopt!

De sociale media

Er wordt elke dag wat afgedeeld op het internet! Stel je Twitteraccount in op enkele zoekwoorden en je krijgt alle berichten binnen die je onderwerpen achter de hashtag hebben. En zo kan je ook zoeken op Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Blogs van anderen kunnen jou inspireren om er zelf ook een te schrijven. Voor elk interessegebied zijn er wel blogsites te vinden, zoals bloemschikken, fotografie, of wintersport. Het internet is een bron van inspiratie, maar kan ook het zwarte gat zijn waarin al je tijd verdwijnt. Zoek dus doelgericht en houd koers.

In een volgend blog krijg je tips hoe je alle inspiratie handig kan opslaan en organiseren. Wil je meer weten over bloggen, schrijf je dan in voor de blogtraining van 13 januari 2017.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *