content kalender

De zomervakanties lopen ten einde en de meeste ondernemers zijn weer met nieuwe energie en ideeën aan de slag. Om te zorgen dat je die energie en inspiratie ook vasthoudt, is het slim om te werken met een content kalender. Daarmee plan je al je online activiteiten over een periode van een half jaar of een jaar, afhankelijk van de intensiteit waarmee je communiceert. Dus wil je meer gaan doen met je website, bloggen en sociale media, dan start je met een content kalender.

Je begint met wat en wie

Bij het maken van een content kalender lopen de meeste ondernemers al vast bij het begin. Natuurlijk, een mooi schema in Excel is zo gemaakt. Maar dan? Je begint met het opsommen van je boodschap. Wat ga je online delen? Zet je producten of diensten op een rijtje en rafel dat zoveel mogelijk uit elkaar. Benader de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken. Daarna die je hetzelfde met je doelgroepen. Wie zijn je klanten? Wie zou je als klant willen? Wie zijn je ambassadeurs en doorverwijzers? Tenslotte koppel je de onderwerpen aan je doelgroepen.

Kies zorgvuldig je media

Nu je de onderwerpen met de doelgroepen op een rijtje hebt, kan je de verschillende media gaan koppelen. Leidend is natuurlijk waar je doelgroep zich bevindt. Als je dat niet goed weet, zal je aanvullend onderzoek moeten doen, om te voorkomen dat je via het verkeerde kanaal communiceert. Je eigen website vormt in de meeste gevallen het begin en eindpunt. Je plaatst een nieuwsbericht of een blog op de site en attendeert met prikkelende feeds je doelgroep via sociale media en email op de content. Welke middelen je daarbij kiest, is afhankelijk van het bericht en vooral van je doelgroep.

Nog voor het vullen van de content kalender

Nog voor je gaat beginnen met het vullen van de content kalender, zet je op een rijtje wat voor jou en je bedrijf belangrijke momenten of perioden zijn in het jaar. Richt jij je op de consument, dan zijn dat wellicht de feestdagen of de momenten dat de kinderbijslag wordt uitbetaald. Business to business kunnen wet- en regelgeving of de belastingaangiften belangrijk zijn. Richt jij je op de jeugd of het onderwijs, dan zijn de schoolvakanties mogelijk interessant. Vergeet ook de beurzen en evenementen niet!

Het schrijven van de content

Nu je alles in de steigers hebt staan, kan je de kalender gaan vullen. Beschrijf per activiteit kort wat je beoogt te gaan doen en wat je ermee wilt bereiken. Vergelijk het met kattenbelletjes op een Post-It. Meer hoeft het niet te zijn. Pas vlak voor het moment dat je content wilt gaan delen, werk je het onderwerp volledig uit in de vorm van teksten, afbeeldingen, infographics en wat je nog meer wilt gebruiken. De hoofdtekst zet je als blog of nieuwsbericht op je website, inclusief de afbeelding(en) en daarna ga je aan de slag met sociale media en email. Ik wens je veel plezier en succes!

Wil je meer weten of er concreet mee aan de slag? Kijk dan op deblogtraining.nl

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *