Studio Contekst tekstschrijver en copywriter in Amersfoort

Vandaag, 29 februari, is het schrikkeldag en verjaart voor het eerst mijn bedrijf. Ik ben officieel vier jaar zelfstandig tekstschrijver en copywriter in Amersfoort. Een bijzondere dag dus, in velerlei opzichten. Dat buiten de zon schijnt en het ruikt naar lente, kan geen toeval zijn.
In die vier jaar ondernemerschap heb ik meer geleerd dan in de twintig jaar ervoor in loondienst. Ondernemen is het best te vergelijken met die mensen die je vroeger in shows op televisie zag met draaiende borden op stokjes. Je blijft heen en weer rennen om de boel draaiende te houden en als je even niet de juiste focus hebt, vallen de eerste borden in scherven op de grond. Ik heb er in die vier jaar heel wat laten vallen en me ook vertwijfeld afgevraagd of het wel zo’n goed idee was, destijds.

50% van de starter stopt

Bij de Kamer van Koophandel vertelden ze me destijds dat meer dan helft van de starters er binnen twee jaar mee stopt. Tijdens zo’n praatje zit je dan elkaar aan te kijken en denkt iedereen: ‘ik niet!’ Toch is het zo en het is ook niet zo verwonderlijk. Een eigen bedrijf opstarten is pittig. Zeker als je dat in je eentje moet doen. Zeker als je niet uit een ondernemersgezin komt. Zeker als je begint in een stad als Amersfoort waar je niet bent opgegroeid en nooit hebt gewerkt of genetwerkt. Toch is het me als tekstschrijver gelukt en ik ben er elke dag weer blij om. Ik geef je graag enkele persoonlijke tips mee om te overleven:

Ga gericht netwerken

Als starter komen de klanten niet vanzelf bij je aanbellen. Je moet naar buiten, maar als je dat doet zonder een plan en een doel, loop je als een kip zonder kop. Vraag jezelf af wie je potentiële klanten zijn en onderzoek waar die mensen netwerken. Zorg dat je aanwezig en zichtbaar bent. Zelf ben ik drie jaar geleden lid geworden van BNI, een wereldwijd ontbijtnetwerk. Het heeft me niet alleen tal van opdrachten opgeleverd, maar ik heb er ook betrouwbare vakmensen leren kennen, met wie ik bijna dagelijks samenwerk.

Zet social media strategisch in

Online marketing is een fantastische tool als starter. Het kost je bijna niets, alleen veel tijd. Als starter heb je die tijd, aangezien je nog niet bomvol opdrachten zit. Gebruik de online platformen als LinkedIn, Facebook, Google+, Twitter en afhankelijk van je professie andere communities als Pinterest, Instagram, YouTube en About.me. Ga er wel planmatig en gedoseerd mee aan het werk. Elk bericht en elke reactie moeten bijdragen aan het (merk)beeld van jou naar de buitenwereld. Maak keuzes en houd daar ook aan vast. Wil je alles, dan krijg je meestal niks. Zelf doe ik het meest met LinkedIn, en ondersteun dat met een beetje Facebook en Twitter. Daarnaast heb ik een profiel op About.me, waar ook mijn blogs als deze zijn gekoppeld vanuit mijn website.

Focus, focus, focus

Als starter heb je de neiging om alles aan te pakken wat voor je voeten komt. Dat is heel begrijpelijk, want je wilt klanten, opdrachten en natuurlijk ook omzet. Toch is het essentieel om keuzes te maken in wat je wel en wat je niet doet. Toen ik voor mezelf begon, kon ik alles en deed ik alles. Nee zeggen, was het enige dat ik niet deed. Bij BNI werd ik gedwongen om te kiezen. Er was alleen een stoel vrij voor een tekstschrijver en niet voor een reclamebureau of grafisch vormgever. Die hadden ze immers al. Dus werd ik de tekstschrijver en ging daarop pitchen. Niet alleen bij BNI, maar ook op mijn website en in mijn online marketing. Vanaf dat moment begon mijn bedrijf structureel te groeien.

Kom altijd je afspraken na

In mijn leven als werknemer heb ik verschillende banen gehad in management, marketingcommunicatie en commercie. Ik ben getraind door bureaus als Kenneth Smit, DOOR en Kenhardt. Een van de belangrijkste lessen die ik uit alle tips en adviezen heb geleerd, luidde: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Manage de verwachtingen van de ander en kom altijd je afspraken na. En als dat een keer niet lukt, communiceer dat dan tijdig en eerlijk. Smoesjes zijn uit den boze! Als je dat weer te combineren met goed is niet goed genoeg, kom je er wel. Ik heb verschillende ZZP-ers om me heen gehad, waarvan ik afscheid heb genomen omdat ze hun afspraken niet nakwamen, slecht werk leverden en dat ook nog probeerden te verhullen met kletspraat of slappe smoesjes.

Doe wat je leuk vindt!

Het lijkt een open deur, maar waarom was je ook alweer zelfstandig ondernemer geworden? Door elke dag je eigen baas te zijn! Je kan elke dag zelf kiezen of je iets doet of niet doet (zolang je je afspraken maar nakomt ;-)) Maak dan ook de keuze om die dingen te doen, waar je blij van wordt. Coaches zouden zeggen dat je in je kracht moet gaan zitten en dat je je passie moet volgen. Zij hebben ook een ander uurtarief dan ik… Doe wat je leuk vindt en besteed de andere dingen die wel moeten gebeuren, uit aan anderen die dat wel leuk vinden en het waarschijnlijk ook veel beter kunnen dan jij. Ik wens je heel veel plezier met ondernemen en als je een keer hardop wil denken met mij, trek dan aan de bel of laat een reactie achter.

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *