Dit weekend zaten we te eten met vrienden, toen het gesprek aan tafel kwam op de website van Vriendin. Ze had een bericht gekregen van haar webbouwer dat Google websites die niet mobile-friendly zijn, in de ranking gaat verlagen. En haar website is niet geoptimaliseerd voor tablets en mobiel gebruik. Ze was nogal verontwaardigd, want de website was nauwelijks een half jaar geleden door diezelfde webbouwer opgeleverd. Ombouwen zou duizenden euro’s gaan kosten, aldus de webbouwer. Vriendin was not amused…

Mobile-friendly label

Het hing al een tijdje in de lucht. In 2014 werd op internet al gesuggereerd dat Google de algoritmen zou gaan aanpassen ten faveure van full-responsive websites. Volgens het webmasterblog van Google is het morgen, 21 april, zover. Google begint wereldwijd met het toetsen van websites op gebruiksvriendelijkheid voor tablet en mobiel. Het zal even duren voor meer dan 1 miljard websites zijn doorgespit, maar het is een kwestie van tijd dat de gevolgen zichtbaar worden in de zoekresultaten. Nu al heeft een deel van de websites een mobile-friendly label, een toevoeging van Google als je websites zoekt op je smartphone. Als je twijfelt of jouw website ook mobile-friendly is, kan je dat hier checken.

Mobile-friendly label SEO

zoekresultaat met label op een smartphone


Aanpassen of niet?

Vriendin aan tafel vroeg zich af wat wijsheid was. Opnieuw investeren of genoegen nemen met de huidige situatie? Ik vroeg haar wat het doel is van de website. Je kan namelijk een website gebruiken als je online brochure. Mensen komen via een concrete verwijzing op je website terecht voor bijvoorbeeld meer informatie of in het geval van Vriendin, om online een afspraak in te plannen. Hoog scoren in de zoekresultaten van Google is niet voor iedereen belangrijk. Je moet je daarnaast realiseren dat een hoge Google-ranking voortdurend je aandacht en inspanning vraagt. Met alleen een goede website ben je er niet. Je zult je website regelmatig moeten voorzien van verse content in de vorm van afbeeldingen en tekst om hoog te blijven scoren. Tenslotte moet je je realiseren dat het mobile-friendly ook alleen opgaat voor zoekresultaten op een smartphone of tablet. Op de PC verandert er voorlopig nog niets.


Tips voor een hoger mobiel zoekresultaat

Als je wel hoog in de zoekresultaten wilt verschijnen op tablets en smartphones, dan zal je aan de slag moeten met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Met deze tips maak je alvast een mooi begin:

  • zorg ervoor dat een je een full-responsive website hebt. Dat is een website die zich automatisch aanpast aan het medium waarop het verschijnt: PC, tablet of smartphone. Tegenwoordig zijn alle nieuwe templates van WordPress en Joomla! full-responsive.
  • gebruik op je website geen ondersteunende software die op smartphones niet standaard beschikbaar is, zoals Flash.
  • plaats knoppen, andere linkjes en tekst niet te dicht op elkaar.
  • denk aan het ‘gewicht’ van je website: zware afbeeldingen vragen veel laadtijd en de gemiddelde smartphonegebruiker is ongeduldig.
  • zorg voor een dynamische inhoud. Voorzie je website bijvoorbeeld van nieuws, actualiseer je teksten en schrijf regelmatig over je vak in een blog. Of vraag een tekstschrijver dat voor je te doen 😉


Wil je meer tips of heb je hulp nodig?

Als je wilt weten of je aan de slag moet met je website of hoe jij je website kan verbeteren, neem dan contact op. Als netwerkorganisatie kunnen wij je altijd helpen!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *