contentmarketing als Bermudadriehoek

Als ondernemer ben je voortdurend op zoek naar nieuwe markten en nieuwe klanten. Meer klanten betekent immers meer omzet. Nu zijn er tal van manieren om aan nieuwe klanten te komen. Typ het woordje acquisitie in op Google en je wordt bedolven onder allerlei verkooptrainingen. Nu ben ik de laatste die zal beweren dat het geen zin heeft. Een uurtje koud bellen of contact zoeken met je bestaande klanten, kan je zomaar nieuw werk opleveren. Maar ik weet ook dat er maar weinig mensen zijn die hun lol halen uit koude acquisitie.
Wat ook werkt, is netwerken. Er zijn tal van mogelijkheden om ‘s avonds of ‘s ochtends vroeg nieuwe mensen te ontmoeten die wellicht geïnteresseerd zijn in wat jij doet of mensen kennen die je verder kunnen helpen. Netwerken kan heel leuk en gezellig zijn en ook veel opleveren. Het kost je ook veel tijd.

Nieuwe klanten via internet
Intussen is je website online. 24 uur per dag staat je website te draaien op een server en ben je op die manier zichtbaar voor de hele wereld. Je hoeft er geen tijd voor vrij te maken of de deur voor uit. Terwijl je ligt te slapen of productie aan het draaien bent, is je website online en beschikbaar voor iedereen. Het enige wat je moet doen, is zorgen dat jouw potentiële klanten jouw website weten te vinden en daar zo geïnteresseerd raken, dat ze contact met je opnemen. Dat bereik je met een full responsive website (dus geschikt voor desktop, tablet en mobiel) met goede teksten en mooie afbeeldingen in een aantrekkelijke layout. Vervolgens optimaliseer je de website (SEO) voor de zoekmachines als Google en Bing, zodat je website ook gevonden wordt.

Meer bezoekers naar je website
Alleen een website is niet genoeg om voldoende bezoekers (lees: potentiële klanten) te krijgen. Zeker in het begin heb je meer middelen nodig om traffic te genereren. Een veelgebruikte methode is online adverteren via bijvoorbeeld Google Adwords. Je betaalt per klik en hoopt dat het aantal bezoekers dat het oplevert, zich terugbetaalt in business. De resultaten zijn goed te meten en de hoogte van het budget kan je zelf bepalen. Goedkoper is het om interessante berichten te plaatsen op sociale media als Facebook, Twitter en Google+, met een verwijzing naar je website. Een ander probaat middel om de aandacht van zowel klanten als prospects te krijgen, is de digitale nieuwsbrief. Met behulp van gratis programma’s als Mailchimp of LaPosta, creëer je eenvoudig een digitale mailing, met daarin verwijzingen en directe links naar je website. Ook hier krijg je een gedetailleerde rapportage van de resultaten, wat je helpt bij de keuze van je vervolgacties.

Contentmarketing als Bermuda Triangle
Door de inhoud van je website, de sociale media en nieuwsbrieven goed op elkaar af te stemmen, creëer je een eigen Bermudadriehoek. Je verleidt je doelgroepen met aantrekkelijke informatie, blijft boeien met steeds weer nieuwe content en werkt je langzaam maar zeker toe naar je doel: de aanvraag voor een offerte, de order of een bestelling. De content op je website zelf kan je fris houden door bijvoorbeeld regelmatig een blog te plaatsen over je kennis- en vakgebied, waar je je publiek via de sociale media op kan attenderen. Google houdt van verse content en zal je op den duur belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.
Veel succes en plezier met het creëren van je Bermudadriehoek!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *